دکتر اشکان خواجو / دسته‌بندی نشده / کمر درد به چه دلایلی ایجاد می شود؟

علت کمر درد

کمر درد به چه دلایلی ایجاد می شود؟

اگر در حال حاضر کمر درد دارید یا قبلا این درد را تجربه کرده اید، تنها نیستید. نزدیک به 80 درصد از مردم دنیا کمر درد را تجربه کرده اند. آیا می‌دانید شیوع بالای کمر درد در جمعیت به چه علت است؟ علت کمر درد در افراد مختلف، متفاوت است و نمی‌توان برای همه یک نسخه مشابه پیچید. اینکه علت دردهای کمر چه باشد، اهمیت زیادی در پیدا کردن راه درمان دارد. برای کسب آگاهی بیشتر در زمینه دلایل مختلف کمر درد و روش های درمان آن با ما همراه باشید.

علت کمر درد

طیف دلایلی که باعث ایجاد درد در کمر می‌شود، بسیار گسترده است. دلایل مختلف کمر درد در دسته های مختلفی جای می‌گیرد. این دسته بندی ها در ادامه بررسی خواهند شد.

عوامل خطر سبک زندگی

گروهی از کمر دردها به خاطر اشتباهاتی است که در سبک زندگی افراد وجود دارد، ایجاد می‌شوند. این اشتباهات عبارتند از:

• بی تحرکی

زندگی های امروزی از نشستن های طولانی مدت و عدم تحرک پر است. بی تحرکی زندگی روزمره از یک طرف و ورزش نکردن از طرف دیگر، باعث خشکی ستون فقرات و ماهیچه های اطراف آن می‌شود.

بی تحرکی
  • آسیب های ورزشی

در نقطه مقابل بی تحرکی، افراط در ورزش کردن نیز باعث آسیب می‌شود. فشارهای زیادی که ورزشکاران حرفه ای در باشگاه به بدن خود وارد می‌کنند، آسیب دیدگی ورزشی و به دنبال آن کمر درد را به دنبال دارد.

آسیب های ورزشی
  • وضعیت بدنی ضعیف

گاهی وضعیت بدنی به دنبال بیماری ها یا عوامل دیگر ضعیف شده و ما بدون توجه به این ضعف، کمر خود را بیش از حد خم می‌کنیم یا اجسام سنگین را بلند می‌کنیم. در این شرایط، فشار وارده بر کمر زیادتر از آستانه تحمل آن شده و همین سبب کمر درد می‌شود.

وضعیت بدنی ضعیف
  • کفش نامناسب

رایج ترین علت کمر درد، پوشیدن کفش های نامناسب و غیر استاندارد است. ضرری که پوشیدن کفش های غیر استاندارد به کمر وارد می‌کند، تدریجی و در مواردی غیر قابل جبران است.

کفش نامناسب
  • خطرات شغلی

به طور کلی مشاغلی که نیاز به بلند کردن اجسام سنگین، خم شدن، ایستادن و یا نشستن طولانی مدت دارند، باعث کمر درد می‌شوند.

خطرات شغلی
  • اضافه وزن

معمولا افرادی که اضافه وزن دارند، بیشتر از سایرین به کمر درد مبتلا می‌شوند. زیرا اضافه وزن، فشار زیادی به ستون مهره ها وارد می‌کند.

اضافه وزن
  • سیگار کشیدن

شاید عجیب به نظر برسد اما مطالعات نشان داده است افراد سیگاری سه برابر بیشتر از بقیه افراد، به کمر درد مبتلا می‌شوند.

سیگار کشیدن

انواع کمر درد

به طور کلی کمر درد ها به دو دسته حاد و مزمن تقسیم می شوند.

کمر درد حاد

کمر دردهای کوتاه مدت را حاد می نامند. این نوع کمر درد بین چند روز تا چند هفته به طول می انجامند و بعد از آن بهبود می یابند. در این نوع کمر درد معمولا پزشک از داروی خاصی استفاده نمی کند و با رعایت و مراقبت های لازم بهبود می یابند. معمولا این نوع کمر درد در اثر افتادن از جایی، چاقی، گرفتگی و یا رگ به رگ شدن عضلات رخ می دهد.

کمر درد مزمن

کمر درد های طولانی مدت را کمر درد مزمن می نامند. که در این نوع کمر درد معمولا فرد پس از گذشت 3 ماه هنوز بهبود پیدا نکرده است. در برخی از افراد این نوع کمر درد با دارو و مراقبت های لازم بهبود می یابد ولی در مواردی با شدت بیشتر فرد نیاز به عمل های جراحی دارد. از دلایل این نوع کمر درد می توان به دیسک های بین مهره ای و مشکلات عصبی اشاره کرد.

عوامل خطر پزشکی

• بارداری

خانم های باردار به خاطر اضافه وزن در این دوران، ممکن است کمر درد هایی را تجربه کنند. تنها علت کمر درد در این دوران، اضافه وزن نیست، بلکه به خاطر ترشح هورمون اکسی توسین، رباط های متصل کننده استخوان ها به ماهیچه ها شل شده و فشار ناشی از این شل شدگی، سبب کمر درد می‌شود.

• فتق دیسک

هنگامی که یک یا چند عدد از دیسک های بین مهره ای، دچار فتق یا بیرون زدگی شوند، عصب های مجاور آنها تحت فشار قرار می‌گیرند. این فشار سبب درد و اسپاسم در ستون مهره ها و عضلات اطراف آن می‌شود.

• سیاتیک

سیاتیک، عصبی است که از ستون فقرات سرچشمه گرفته، از لگن عبور می‌کند و در نهایت به پا می‌رسد. گاهی این عصب به دلایل مختلف تحریک شده و تبدیل به علت کمر درد در افراد می‌شود.

نشانه های سیاتیک

اگر علت کمر درد شما ناشی از تحریک عصب سیاتیک باشد، درد باید پس از 4 الی 6 هفته از بین برود. از جمله علائم درد سیاتیک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• درد خنجری و سوزش در قسمت پایینی کمر و پشت پاها و حتی انگشتان پا
  • احساس گزگز و بی حسی و حتی ضعف در قسمت پایینی کمر و پاها

اگر تنها کمر شما درد می‌کند و از درد پاها خبری نیست، علت کمر درد به احتمال زیاد، سیاتیک نیست و باید به دنبال بقیه موارد باشید.

• آرتروز

آرتروز یکی از بیماری های رایج استخوان ها است. در آرتروز، استخوان ها و مفاصل مرتبط با آنها دچار سفتی شده و سبب درد می‌شوند.

نشانه های آرتروز

آرتروز معمولا با افزایش سن به وجود می‌آید. افزایش تدریجی سن باعث می‌شود غضروف های پوشاننده مفاصل، ساییده شوند و حرکت مفصل در دامنه حرکتی محدود شود. علائم و نشانه های آرتروز عبارت است از:

• دشوار شدن حرکات و فعالیت های فیزیکی
  • حساسیت مفاصل، تورم و ترک خوردن مفاصل
  • ضعف و تحلیل عضلانی

مدیریت، تسکین و درمان کمر درد

دلایل مختلف کمر درد سبب شده اند تا زندگی روزانه افراد زیادی با چالش روبرو شود. اما خبر خوب این است که می‌توان با درمان های خانگی و چندین تغییر ساده و کوچک در سبک زندگی، کمر درد را کنترل کرد. این نکات ساده عبارتند از:

انجام یوگا یا پیلاتس

یوگا یکی از بهترین روش ها برای رهایی از استرس و تنش های روزانه است. این ورزش آرامش بخش می‌تواند به کاهش کمر درد و تقویت عضلات کمر کمک کند.

• کفش های نامناسب را دور بریزید!

اگر از پوشیدن کفش های نامناسب مانند کفش های پاشنه بلند، خودداری کنید، نصف راه درمان را رفته اید! همچنین سعی کنید از کوله پشتی های غیر استاندارد با وزن سنگین استفاده نکنید تا فشار زیادی به کمر شما وارد نشود.

خواب درستی داشته باشید.

سعی کنید هنگام خوابیدن به پشت دراز بکشید و یک بالشت کم ارتفاع زیر زانوهای خود قرار دهید تا ستون فقرات شما صاف باشد.

آب درمانی

سعی کنید حداقل یک جلسه در هفته به استخر رفته و آب درمانی کنید. برای این کار می‌توانید از مربی های آب درمانی کمک بگیرید و از آموزش های آنان استفاده کنید.

استفاده از مسکن

اگر با ورزش، آب درمانی و اصلاح سبک زندگی موفق به درمان نشده اید و هنوز کمر درد دارید، بهتر است زیر نظر پزشک از داروهای مسکن استفاده کنید. نوع مسکن تجویزی توسط پزشک، به علت کمر درد و شدت آن بستگی دارد.

تغییرات طولانی مدت سبک زندگی؛ درمان دائمی کمر درد

اگر تغییرات طولانی مدتی که در زیر پیشنهاد شده است را در زندگی خود اعمال کنید، بی شک کمر درد شما ناپدید خواهد شد. صرف نظر از دلایل مختلف کمر درد، پیشنهادات زیر، چاره ساز خواهند بود:

• ورزش منظم و اصولی
  • ترک سیگار
  • اجتناب از بلند کردن اجسام سنگین
  • رعایت روش صحیح نشستن، ایستادن و خوابیدن

برای بررسی موارد بیشتر و معاینه حتما به بهترین جراح ستون فقرات مراجعه کنید تا تصویر برداری های لازم انجام شود. امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد و اطلاعات لازم را کسب کرده باشید. شما میتوانید سوالات و تجربیات خود را در زیر این مطلب بیان کنید.