دکتر اشکان خواجو / جراحی دیسک / علائم دیسک کمر و سیاتیک

علائم دیسک کمر و سیاتیک

دیسک کمر و سیاتیک این روزها از شایع ترین بیماری ها شناخته می شوند. هر دو بیماری می توانند باعث بروز درد در ناحیه کمر و پا شوند. این روزها بسیاری از افراد به دلیل مشغله های کاری به صورت مداوم روی صندلی های اداری می نشینند. نشستن به حالت نادرست روی صندلی می تواند باعث بروز ناراحتی هایی در کمر شود که به اصطلاح به این ناراحتی ها دیسک کمر می گویند. البته این بیماری می تواند در اثر اتفاق های دیگری نیز رخ دهد.

از طرفی، سیاتیک از بیماری های عصبی شناخته می شود. همانطور که می دانید، عصب سیاتیک، بلندترین رشته عصبی موجود در بدن است که تقریبا از کمر تا نوک انگشتان پا امتداد می یابد. بنابراین بروز ناراحتی در این عصب می تواند بخش بزرگی از بدن شما را تحت تاثیر قرار دهد. شما در صورت ابتلا به این بیماری عصبی، درد را در نواحی مختلفی از بدن مانند پا، کمر، لگن و… احساس خواهید کرد.

در این محتوا قصد بررسی علائم بیماری های دیسک کمر و سیاتیک را داریم. همچنین در ادامه به بررسی روش های درمان این بیماری ها و عوامل بروز آن ها می پردازیم. پس بهتر است برای افزایش اطلاعات خود در مورد این بیماری ها و نحوه درمان دیسک کمر و درمان سیاتیک آن ها ما را تا پایان کار همراهی کنید.

دیسک کمر چیست و چگونه رخ می دهد؟

دیسک کمر معمولا در اثر بیرون زدگی مایع درون مهره ها حاصل می شود. در اکثر موارد وقتی که مهره های چهارم و پنجم دچار آسیب شده باشند، عارضه دیسک کمر در فرد حاصل می شود. وقتی که دیسک دچار بیرون زدگی یا فتق می شود، باعث فشار روی پا و کمر خواهد شد. در نتیجه درد در ناحیه کمر و پا به شدت احساس می شود. دیسک کمر می تواند در اثر عوامل مختلفی به وجود آید. در واقع هر عاملی که باعث ایجاد فشار روی مهره های کمر شما شود، می تواند منجر به بروز دیسک کمر در شما شود. تصادف، وارد شدن ضربه شدید به کمر حین ورزش های رزمی، نشستن طولانی مدت و… از جمله این عوامل به شمار می روند.

البته بیماری دیسک کمر می تواند در افراد مختلفی ظاهر شود. بعضی افراد به دلیل شرایطی که دارند، ممکن است بیشتر تحت این آسیب قرار گیرند. برای مثال بانوان باردار، به دلیل داشتن اضافه وزن در دوران بارداری، ممکن است در خطر ابتلا به دیسک کمر قرار گیرند. افراد مسن و سالخورده نیز از جمله افرادی به شمار می روند که بیشتر از سایر افراد در خطر ابتلا به این نوع بیماری قرار دارند. در واقع با افزایش سن آب موجود در دیسک ها کم می شود. در این موارد به اصطلاح گفته می شود که دیسک دژنره شده است. بنابراین درصد بروز دیسک کمر، با افزایش سن نسبت مستقیم دارد.

بررسی علائم و روش تشخیص دیسک در ناحیه کمر

دیسک کمر علائم مختلفی دارد. از مهم ترین علائم دیسک کمر می توان به کمر درد شدید اشاره کرد. احساس کرختی و گز گز کردن پا نیز از جمله علائم بروز عارضه دیسک کمر به شمار می روند. همچنین ممکن است تغییراتی در عملکرد دستگاه ادراری خود مشاهده کنید. در موارد شدیدتر ممکن است فلج افراد در قسمت پا نیز رخ دهد.

بروز هر یک از علائم ذکر شده، می تواند ابتلای شما به دیسک کمر را تایید کند. اما برای تشخیص قطعی این بیماری باید حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید. پزشک با تجویز سی تی اسکن، ام آر آی و… بیماری شما و شدت آن را تشخیص داده و به درمان بیماری شما می پردازد.

دیسک کمر معمولا به وسیله اوزون تراپی، ماساژ درمانی، فیزیوتراپی و… درمان می شود. البته این درمان ها بیشتر زمانی صورت می گیرند که بیماری در مراحل اولیه بوده و پیشرفت چندانی نداشته باشد. در صورتی که بیماری شما به حد پیشرفته و شدیدی رسیده باشد، معمولا پزشک از روش جراحی دیسک کمر برای درمان دیسک کمر شما استفاده می کند. پس از جراحی و با گذراندن دوره نقاهت، دیسک شما بهبود پیدا خواهد کرد.

سیاتیک

سیاتیک چیست و روش تشخیص آن چگونه است؟

بیماری سیاتیک برعکس عارضه دیسک کمر، یک بیماری عصبی شناخته می شود. سیاتیک به عنوان طولانی ترین رشته عصبی در سراسر بدن شناخته می شود. به همین دلیل در صورت بروز آسیب در این رشته عصبی، بسیاری از نقاط بدن شما تحت تاثیر قرار می گیرند. این عصب از کمر شما شروع شده و در امتداد لگن و دو پای شما تا نوک انگشتان پا امتداد می یابد. درد سیاتیک می تواند در صورت علائم مختلفی بروز کند. فتق دیسک، تنگی کانال نخاعی، تغییرات استخوانی و… از جمله عوامل بروز این بیماری به شمار می روند.

سیاتیک و دیسک کمر

از علائم تشخیص عارضه سیاتیک، می توان به عدم حرکت مچ و انگشتان پا اشاره کرد. این مشکل در اثر اختلال در عصب پرونئال حاصل می شود. همچنین وجود اختلال در عملکرد این عصب می تواند باعث بی حسی در پاهای شما شود. بنابراین اگر دچار چنین علائمی شدید، بهتر است هر چه سریع تر به یک پزشک متخصص مراجعه کنید. پزشک با بررسی علائم شما و تجویز آزمایش های مربوطه، عملیات تشخیص قطعی بیماری شما را انجام داده و نسبت به درمان بیماری شما اقدام خواهد کرد.

درمان سیاتیک از طریق روش های مختلفی انجام می شود. طب سوزنی، ماساژ درمانی، الکتروتراپی، فیزیوتراپی، کایروپراکتیک و… از مهم ترین روش های درمانی برای این عارضه به شمار می روند.

خلاصه و جمع بندی مطلب

به طور کلی می توان گفت که دیسک کمر عارضه ای است که در اثر فتق مایع موجود در مهره های کمر ایجاد می شود. از طرف دیگر، سیاتیک بیشتر به عنوان یک بیماری عصبی شناخته می شود.در صورت مشاهده علائم این بیماری ها که در محتوا ذکر شد، باید به سرعت به یک پزشک متخصص مراجعه کنید. پزشک با بررسی علائم شما و مشاهده نتایج آزمایش، بیماری شما را به صورت قطعی تشخیص داده و در جهت درمان آن اقدام خواهد کرد. این درمان می تواند از طریق روش های مختلفی صورت گیرد. در صورتی که در مراحل ابتدایی بیماری باشید، استفاده ماساژ درمانی می تواند موثر واقع شود اما در صورت پیشرفته بودن بیماری باید روش درمان پیشرفته تری انتخاب شود.