دکتر اشکان خواجو / دسته‌بندی نشده / روماتیسم ستون فقرات

رماتیسم ستون فقرات

روماتیسم ستون فقرات

روماتیسم ستون فقرات یا اسپوندلیت آنکیلوزان در دسته انواع آرتریت قرار می گیرد که عمده اثرات آن در ناحیه مفاصل ستون فقرات است. با بروز این بیماری در افراد، مشکلاتی از جمله سفت شدن و دردناکی حرکت ستون فقرات ظاهر می شوند. به همین دلیل افراد با محدودیت حرکتی مواجه می شوند، زیرا با دردهایی که تجربه می کنند، نمی توانند چندان حرکت قابل توجهی در ناحیه مفاصل ستون فقرات شان ایجاد کنند. این عارضه در مواردی ایجاد می شود که مفاصل بین ستون فقرات دچار التهاب شوند.

علت بروز روماتیسم ستون فقرات

متاسفانه روماتیسم ستون فقرات در دسته بیماری هایی قرار دارد که همچنان علت واقعی و اساسی بروز آن تشخیص داده نشده است. بنابراین نمی توان دلیل قطعی آن را اعلام کرد.

اما نکته ای که در زمینه دلیل بروز این بیماری وجود دارد، وجود اختلال ژنتیکی در تمامی مبتلایان به این بیماری است. بنابراین می توان نتیجه گرفت که این بیماری با اختلالات ژنتیکی رابطه مستقیمی دارد.

رماتیسم ستون فقرات

عوامل زمینه ساز بروز روماتیسم ستون فقرات

عوامل زمینه ساز و خطرناک به مجموعه عواملی گفته می شود که در بروز این بیماری نقش دارند و با وجود این عوامل احتمال ابتلا افراد افزایش خواهد یافت.

برای مثال موارد زیر احتمال خطر را در زمینه مبتلا شدن افراد به روماتیسم ستون فقرات را افزایش خواهد داد.

• جنسیت: بر طبق پژوهش ها، مشخص شده است که مردان نسبت به زنان در معرض خطر بیشتری هستند زیرا که آمار مبتلایان در مردان بیشتر از زنان است.
  • رده سنی: بزرگسالانی که در رده سنی 15 الی 35 سال قرار دارند نیز درصد قابل توجهی از مبتلایان را تشکیل می دهند.
  • مبتلایان به بیماری های التهابی روده
  • ژنتیک و وراثت: افرادی که در خانواده شان سابقه ابتلا به این بیماری وجود دارد نیز در معرض خطر بیشتری هستند.

علائم روماتیسم ستون فقرات

سه نکته ابتدایی در خصوص علائم و نشانه های بیماری روماتیسم ستون فقرات وجود دارد:

• در مواردی علائم آن به تدریج و به مرور زمان بروز و ظهور پیدا می کند.
  • در برخی از افراد علائم این بیماری، بعد از گذشت سال ها از تشخیص این بیماری، در افراد ظاهر می شوند. بنابراین بین تشخیص این بیماری و بروز علائم آن سال ها فاصله وجود دارد.
  • در برخی از افراد شدت علائم بسیار زیاد است و در برخی از افراد علائم به صورت خفیف ظهور پیدا می کنند.

به طور کلی علائم روماتیسم ستون فقرات به شرح زیر است:

• درد در نواحی باسن
  • به وجود آمدن انحنا از درجه خفیف تا شدید در ناحیه ستون فقرات
  • بروز درد و تورم در مفاصل ران و زانو
  • احساس خستگی و بی حالی غیر قابل توجیه
  • بروز اختلالات در روند خواب
  • تنگ شدن نفس و بروز اختلالات در عملکرد تنفسی
  • درد در نواحی تحتانی کمر و خشک شدن کمر

عوارض بیماری روماتیسم ستون فقرات

در اثر بروز این بیماری افراد با عارضه هایی مواجه می شوند که مهم ترین آنها موارد زیر هستند:

• سندروم دم اسب
  • بروز مشکلات عصبی
  • بروز شکستگی در ناحیه ستون فقرات
  • تحت فشار قرار گرفتن نخاع
  • درد پاشنه
  • التهاب در ناحیه تاندون آشیل
  • ضایعات رومانوس
  • کاهش میزان اتساع در ناحیه قفسه سینه
  • افزایش احتمال بروز عفونت در ناحیه قفسه سینه

روماتیسم ستون فقرات چگونه تشخیص داده می شود؟

روش های مختلفی در جهت تشخیص این بیماری وجود دارد که بنابر تشخیص پزشک و وضعیت بیمار آن ها انتخاب می شوند.

در ابتدا که به متخصص مراجعه می کنید وی با طرح سوالاتی در زمینه علائم و نشانه هایی که تجربه می کنید اطلاعاتی کسب می کند. توصیه می کنیم در این مرحله با دقت و حوصله تمامی پرسش های پزشک را پاسخ گویید.

از سوی دیگر در جلسات ابتدایی برای تشخیص این بیماری سابقه بیماری و پرونده پزشکی شما نیز مورد بررسی قرار می گیرد. در صورتی که در خانواده تان سابقه ابتلا به این بیماری وجود داشته باشد و علائم زیادی را داشته باشید، تشخیص اولیه، بروز روماتیسم ستون فقرات می باشد. در مراحل بعدی باید سایر روش های تشخیصی را طی کنید. مثل:

• انجام آزمایش خون
  • عکسبرداری از ناحیه کمر و مفاصل ستون فقرات
  • انجام اسکن و ام آر آی از مفاصل

تمامی این روش ها به دقت تشخیص می افزاید و سبب می شود با اطلاعاتی درست و دقیق بهترین روش درمانی برای شما انتخاب شود. واقعیت این است، تا زمانی که مشکلات افراد به درستی تشخیص داده نشود نمی توان به انتخاب درست روند درمانی و نیز موفقیت روند درمان امیدوار بود. بنابراین توصیه می شود در مرحله تشخیص این بیماری تمام اقدامات ضروری و تجویز شده از سوی پزشک متخصص را با دقت انجام دهید.

روماتیسم ستون فقزات

آیا روماتیسم ستون فقرات درمان پذیر است؟

اکنون با توجه به پیشرفت علم پزشکی و انواع ابزارآلاتی که در پزشکی وجود دارد درمان قطعی برای روماتیسم ستون فقرات وجود ندارد. به همین دلیل نمی توان امیدوار بود که بتوان این بیماری را به طور کامل درمان کرد. اما برخی از راهکارها از سوی متخصصین در این حوزه مطرح می شود تا از شدت گرفتن بیماری جلوگیری شود.

از مهم ترین روش های پیشگیری از وخیم تر شدن وضعیت بیمار موارد زیر هستند:

• استفاده از انواع داروهایی که به عنوان مسدود کننده های عوامل نکروز مورد استفاده قرار می گیرد.
  • استفاده از داروهای مسکن و ضد درد
  • استفاده از انواع داروهای ضدروماتیسمی و بهبود بخش بیماری
  • انجام فیزیوتراپی و انجام تمرینات ورزشی
  • هیدروتراپی یا آب درمانی

البته باید توجه داشته باشید که تمامی این روش های درمانی در ابتدا باید از سوی متخصص مغز و اعصاب در این زمینه تجویز شود. بنابراین نباید برای روند درمانی خودتان تصمیم بگیرید.

خاتمه

در طول این مقاله در بخش های مختلف به ارائه اطلاعاتی جزئی در زمینه روماتیسم ستون فقرات پرداختیم. امیدواریم که تمامی پرسش های شما پاسخ داده شود و بتوانید با توجه به آنها وضعیت جسمانی خود را به درستی مورد بررسی قرار دهید. گاهاً این اطلاعات سبب می شود که افراد اطلاعات اولیه ای در خصوص وضعیت خود داشته باشد و در اسرع وقت به متخصصین مربوطه مراجعه کنند.