درمان کیفوز

ستون فقرات در افراد به صورت صاف می باشد. اما ستون فقرات فردی که مبتلا به کیفوز شده است اینگونه نخواهد بود. انحنایی رو به جلو در قسمت ستون فقرات به وجود می آید که در نتیجه این انحنا، ناهنجاری گرد یا همان کوهان ایجاد می گردد. درمان کیفوز بستگی به عوامل زیادی مانند سن بیمار، میزان رشد بیماری و غیره دارد. این بیماری به اندازه ۵۰ درجه روی ستون فقرات، انحنا افراد ایجاد می کند که این انحنا در تصویربرداری با اشعه ایکس به طور کامل مشاهده می گردد.

این تصویربرداری تشخیصی به شمار می‌ رود و با استفاده کردن از پرتوهای نامرئی الکترومغناطیس تهیه خواهد شد. ستون فقرات زمانی که در حالت طبیعی قرار بگیرد می‌ تواند انحنایی به اندازه ۲۰ تا ۴۵ درجه به دست بیاورد. این بیماری نوعی بدشکلی در ستون فقرات به شمار می ‌رود. توجه داشته باشید که کیفوز انواع متفاوتی دارد.

درمان کیفوز و انواع کیفوز

بیماری کیفوز انواع متنوعی دارد و هر یک از انواع این بیماری بر اساس نظر پزشک درمان می شود. هر یک از انواع کیفوز که شما باید به خوبی آنها را بشناسید عبارت هستند از :

1. کیفوز وضعیتی

کیفوز وضعیتی زاویه بیشتر از ۵۰ درجه را به خود اختصاص می ‌دهد. افرادی که به این بیماری مبتلا می شوند ستون مهره‌ ای با شکل طبیعی پشت شان به وجود می‌ آید و افراد مبتلا به این بیماری انعطاف بسیار خوبی دارند. با ورزش کردن می توانند وضعیت بدنی شان را به طور کامل بهبود ببخشند.

2. کیفوز شوئرمن

ستون فقرات در این بیماری به شکل کوه در می آید و انعطاف کمر بسیاری از افرادی که به این بیماری مبتلا می ‌شوند بسیار کم است. باید بدانید که این وضعیت با افزایش سن شدت پیدا می ‌کند. شیوع این بیماری در جامعه حدود ۴ درصد می ‌باشد و میزان مبتلا شدن خانم ها و آقایان به این بیماری برابر است.

3. کیفوز مادرزادی

مبتلا شدن به کیفوز مادرزادی به معنای تفاوت در تعداد و شکل خاصی از مهره ها می باشد. این ناهنجاری از زمان تولد بیمار شکل می گیرد و انحنای رو به خارج ستون فقرات قابلیت تشخیص خواهد داشت که امکان دارد با افزایش سن این انحنا شدیدتر شود.

درمان کیفوز و علائم مبتلا شدن به کیفوز

برخی از مهمترین نشانه های بیماری کیفوز که شما باید به خوبی آنها را بشناسید عبارت است از :

1. متفاوت شدن ارتفاع شانه ها در فرد بیمار یکی از مهمترین علائم بیماری کیفوز می باشد.

2. در این دسته از افراد، ستون فقرات نسبت به دیگر اجزای بدن به قسمت جلو خم می گردد.

3.  ارتفاع ناحیه بالایی کمر در زمان خم شدن بلندتر از مقدار طبیعی خواهد بود.

4. کشیدگی در عضلات پشت پا برای این دسته از بیماران به وجود می ‌آید.

5. این دسته از بیماران کمر درد زیادی دارند اما باید بدانید که این کمردرد چندان شدید نمی باشد که مانع انجام دادن فعالیت های روزمره شان گردد.

6.  احتمال دارد که خانواده و یا یکی از افراد نزدیک شما دچار این بیماری شود که باید سریعا آن را درمان کنید.

روش های درمان کیفوز

کیفوز عارضه‌ای در بسیاری از اندام ها و ساختارهای داخلی بدن بیمار ایجاد نخواهد کرد. اما احتمال درد در بدن افراد را به وجود می ‌آورد. درمان کیفوز طبق علائم بیماری در بدن هر یک از افراد متفاوت می باشد. به عنوان مثال داروهای آرام‌ بخش و ورزش ها برای آن دسته از افرادی تجویز می‌ شود که احساس درد می کنند. این ورزش ها کمک می کند که عضلات مرکزی تقویت شود.

اگر بیمار نگران ظاهر خمیده ستون فقرات خود می باشد، پزشک می تواند با قرار دادن آتل و تجویز کردن ورزش های حرکتی ظاهر ستون فقرات را ترمیم کند. تنها در برخی از موارد وخیم که این بیماری برای افراد به وجود می ‌آید انجام جراحی توسط پزشک پیشنهاد داده می ‌شود.

درمان انتخابی برای این بیماری بستگی به میزان رشد باقیمانده، سن و عوامل دیگر دارد. درمان کردن این بیماری با استفاده از روش‌ های متنوعی انجام می‌ شود که این روش ها عبارت هستند از :

1. روش درمانی با ورزش

زمانی که افراد مبتلا به کیفوز درد زیادی نداشته باشند و بیماری شان خفیف باشد به طور معمول پزشک فیزیوتراپی را برای بیمار تجویز می‌ کند. برنامه ورزشی روزانه در منزل برای این دسته از افراد بهترین گزینه به شمار می‌ رود. برای کنترل مشکلات ظاهری ستون فقرات و درد به وجود آمده از کیفوز با ورزش گزینه‌ های موثر و مناسبی به شمار می رود. آتل میلواکی یکی از بهترین وسیله برای پیشگیری از کیفوز در سنین رشد افراد کمک می کند. فردی که متخصص ستون فقرات می باشد به طور معمول آتل را تجویز می‌ کند تا بیماران از شدت کیفوز جلوگیری کنند.

2. درمان با جراحی

بزرگسالانی که به کیفوز مبتلا شده ‌اند و درد زیادی در قسمت ستون فقرات خود دارند برایشان جراحی بهترین گزینه می باشد. ظاهر آنها زیبایی خود را از دست می ‌دهد و ستون فقرات شان دچار بد شکلی می ‌گردد که به وسیله جراحی این مشکلات برطرف خواهد شد. درمان کردن کیفوز با استفاده از جراحی توسط پزشک با ابزار خاص انجام می شود. جراحی کیفوز ۴ الی ۵ ساعت زمان می‌ برد و بیمار بهبودی اش در خانه بعد از درمان ۴ الی ۶ ماه طول خواهد کشید. پروسه جراحی کردن شامل ایجاد نمودن برش متمرکز روی کمر است که عضلات و استخوان ها در معرض دید پزشک قرار می ‌گیرد.

طول برش به وجود آمده بر اساس بدشکلی ستون فقرات نیازمند تصحیح می باشد. مهره های ستون فقرات باید ابتدا از بافت اطراف آزاد گردند و سپس برای اصلاح آماده شوند. دو پیچ که جنس آنها تیتانیوم است را در پدیکال ها قرار خواهد داد.  هر یک از مهره ها در دو سمت قرار دارند که این مهره‌ ها پدیکال معرفی می شوند. مرکز مهره های کمر به صورت تو خالی می باشد و کانالی جهت قرارگیری مایع مغزی و طناب عصبی ایجاد می کنند. شما باید خیلی احتیاط کنید تا آسیبی به قسمت طناب عصبی به هیچ عنوان وارد نگردد. پدیکال به وسیله اشعه ایکس فوری نصب می شود.

یافتن یک جراح و متخصص مغز و اعصاب میتواند در نتیجه درمانی موثر باشد. امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد و اطلاعات لازم را کسب کرده باشید. شما میتوانید سوالات و تجربیات خود را رد زیر این مطلب با ما به اشتراک بگذارید.