دکتر اشکان خواجو / جراحی مغز / جراحی ضایعات عروقی مغز

جراحی ضایعات عروقی مغز

ناهنجاری های عروقی مغز مجموعه های موضعی عروق خونی غیرطبیعی هستند که در نهایت منجر به تغییر جریان خون می شوند. این توده های عروقی سرطانی نیستند، اما بعضی اوقات رشد می کنند و ممکن است علائمی ایجاد کنند که خوشایند نباشد. این ناهنجاری ها ممکن است با فشار آوردن روی نقاطی از مغز، بافت مغز را تحریک و باعث نشت مواد غیرطبیعی به مغز شوند. ناهنجاری های عروقی می توانند باعث بروز علائمی مانند سردرد، تشنج، سکته مغزی، تغییر توانایی در تفکر، تغییر در گفتار و لکنت، تغییر در بینایی، تغییر در احساس عملکرد و بی حسی شوند. جراحی ضایعات عروقی مغز میتواند تا حدی به رفع این مشکلات کمک کند.

علائم ناهنجاری های عروقی مغز

علائم ناهنجاری های عروقی مغز معمولا به صورت ذیل در افراد بروز میکند.

• سردرد های ناگهانی و شدید
  • حالت تهوع و استفراغ
  • حساسیت به نور-دوبینی وتاری دید
  • ضعف و بی حالی
  • گیجی
  • غش و از بین رفتن هوشیاری
  • عدم تعادل بدن

جراحی ضایعات عروق مغزی

ناهنجاری های عروقی بر چه اساسی دسته بندی می شوند؟

این ناهنجاری ها بر اساس اندازه، محل و نوع رگ های خونی درگیر به چهار دسته تقسیم بندی می شوند:

• ناهنجاری های شریانی(AVM)
  • ناهنجاری های وریدی
  • ناهنجاری های فیستول شریانی دهان (DAVM)
  • بیماری مویامویا

شایع ترین بیماری های عروقی مغز

دو مورد از شایع ترین بیماری های عروقی مغز، آنوریسم های مغزی و مالفورماسیون شریانی-وریدی هستند. ضایعه عروقی کاورنوما نیز از شایع ترین بیماری های عروقی مغزی بین افراد 20 تا 40 سال می باشد.

آنوریسم های مغزی:

ممکن است به دلیل نقص در ساختار عروق مغزی بخشی از دیواره آن بیرون بزند که به این بیماری آنورسم مغزی می گویند. این بیرون زدگی معمولا مستعد پاره شدن و ایجاد خونریزی مغزی هستندکه این عارضه بسیار خطرناک و حتی می تواند کشنده باشد. این عارضه با سردرد های شدید و کاهش سطح هوشیاری همراه است که باید فوراً تحت بررسی با سی تی اسکن مغزی، آنژیو یا آنزیوگرافی مغزی قرار گیرند.

مالفورماسیون شریانی-وریدی:

خون در بدن درحالت طبیعی پس از خارج شدن از شریان ها وارد مویرگ ها و سپس وارد ورید ها می شود. در صورتی که به علت نقص و اختلالات ژنتیکی، این ارتباط از بین برود و به جای مویرگ ها یک کلاف عروقی وجود داشته باشد به این اختلال ناهنجاری های شریانی گفته می شود افرادی که دچار ناهنجاری شریانی هستند در اکثر مواقع با تشنج، سردرد و یا خونریزی های مغزی مراجعه می کنند.

ضایعه عروقی کاورنوما:

ضایعات عروقی کاورنوما یکی از ضایعات عروقی غار مانندی می باشند که از خوشه های غیر طبیعی عروق پرخون تشکیل شده اند و ممکن است در فضای مغز انتشار یابند. درصورتی که این توده ها در مغز انتشار یابند سبب برور خونریزی و فشار به مغز می شوند که مشکلات زیادی از جمله صرع را در فرد ایجاد می کنند.

ضایعه عروقی کاورنوما معمولا علایمی ایجاد نمی کند اما در صورت بروز علائم می تواند شامل مواردی باشد که در ذیل به آن اشاره خواهیم کرد:

• حملات تشنجی
  • خونریزی مغزی
  • مشکلات عصبی
  • بینایی مضاعف و یا دوبینی
  • ضعف، بی حالی و خستگی
  • بروز سکته مغزی
  • اختلال در تعادل، لرزش بدن و دست ها

معمولا برای تشخیص ضایعه کاورنوما از آزمایش ام ار آی و اسکن مغزی استفاده می شود. سی تی اسکن و آنژیوگرافی هم می تواند در تشخیص برور این بیماری تا حد بسیار بالایی کمک کننده باشد.

عواملی که خطر ابتلا به ضایعات عروقی مغز را افزایش می دهند:

افزایش سن

افزایش فشار خون

سیگار کشیدن

افزایش وزن

تشخیص ضایعات عروقی مغز

در اکثر مواردی تا زمانی که ضایعات عروقی مغز منجر به سکته مغزی نشوند قابل تشخیص نیستند و آن هم به این دلیل است که افراد نسبت به علائم و نشانه ها بی توجه هستند. پزشک معالج معمولا برای تشخیص این ضایعات عروقی از روش های تصویر برداری مانند موارد زیر استفاده میکند :

سی تی اسکن:

درتصاویر که از سی تی اسکن تهیه می شود می توان به آسانی خون، مغز، بافت و استخوان را از هم تشخیص داد و در صورتی که خونریزی در مغز وجود داشته باشد با این روش به آسانی قابل تشخیص است.

ام آر ای:

در اکثر موارد برای تشخیص دقیق تر خونریزی از ام آر ای استفاده می شود.

آنژیوگرافی:

این روش نسبت به دو روش قبل کمی تهاجمی تر است، در صورتی که پزشک نتواند به وسیله سی تی اسکن و ام ار آی نوع ضایعات عروقی را دقیق تشخیص دهد از این روش استفاده می کند. در این روش لوله نازک و انعطاف پذیری وارد شریان ها شده و رنگ مخصوصی را به درون سرنگ ها وارد می کنند و رگ های خونی را به دقت مورد بررسی قرار می دهند.

در این روش 95 درصد بیماری های عروقی مورد بررسی قرار می گیرد.

مایع مغزی–نخاعی:

با اندازه گیری مایع مغزی نخاعی پزشک معالج می تواند علت ضایعه عروقی را تشخیص دهد.

جراحی عروق مغزی

جراحی ضایعات عروقی مغز

جراحی ضایعات عروقی مغز نوعی روش جراحی می باشد که هدف از آن از بین بردن توده های مغزی، پیچیدگی های غیرطبیعی رگ های خونی و گرفتگی های عروق خونی، بیماری شریان ها ورید ها و رگ های لنفاوی انجام می شود.

زمانی که عروق تغذیه کننده مغز که سرشار از اکسیژن هستند آسیب ببینند و یا مسدود شوند، بیماری عروق مغزی یا ضایعات مغزی رخ می دهد. ضایعات عروقی عمدتاً با خونریزی و سردرد های شدید بروز می کنند که در نهایت حتی می توانند منجر به سکته مغزی شوند.

روش های جراحی ضایعات عروقی:

• جراحی کلیپینگ یا بستن شریان ها با گیره
  • جراحی آندوواسکولار
  • جراحی آنژیوپلاستی
  • جراحی اندروترکتومی کاروتید
  • آمبولیزاسیون داخل عروقی
  • جراحی کرانیوتومی

برای جراحی ضایعات عروق مغزی لازم است به بهترین جراح مغز و اعصاب مراجعه کنید. دکتر اشکان خواجو یکی از بهترین متخصصین در این زمینه هستند که میتوانند به شما کمک کنند. امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد و اطلاعات لازم را کسب کرده باشید. شما میتوانید سوالات و تجربیات خود را در زیر این مطلب به اشتراک بگذارید.