دکتر اشکان خواجو / بیماری های مغز و اعصاب / جراحی سندروم تونل کارپال چگونه است؟

سندروم تونل کارپال

جراحی سندروم تونل کارپال چگونه است؟

برخی از بیماری ها می توانند سایر نقاط بدن را نیز تحت تاثیر قرار دهند و موجب بروز بیماری های دیگری شوند. به طور مثال افرادی که به دیابت و یا اختلال تیروئید مبتلا هستند، ممکن است عصب مدین آن ها هنگام عبور از قسمت کف دست از طریق لیگامان ها تحت فشار قرار بگیرند. که موجب گزگز کردن و درد در ناحیه کف دست به خصوص در شب می شود. این درد در برخی از مواقع شدید و غیرقابل تحمل می شود که به آن سندرم تونل کارپال گفته می شود. برای درمان آن نیاز به جراحی عصب مدین کف دست می باشد به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با جراحی سندروم تونل کارپال ، به طور کامل آشنا کنیم.

سندروم تونل کارپال

سندرم تونل کارپال چیست؟

همان طور که گفته شد سندرم تونل کارپال فشار به عصب مدیان در ناحیه کف دست است. این عصب در قسمت مچ دست و در زیر بافت همبندی مچ دست قرار گرفته است و از روی استخوان های مچ دست می گذرد. زمانی که این ناحیه از دست تحت فشار قرار بگیرد و تنگ شود، این عصب دچار آسیب دیدگی و درد می شود. همچنین ممکن است موجب اختلالات حسی و حرکتی در انگشت های دست شود. این بیماری معمولا در افراد آرایشگر، بانوان خانه دار، مکانیک های خودرو، رانندگان ماشین سنگین و افرادی که از مچ دست های خود بیش از اندازه استفاده می نمایند، بیشتر از سایر افراد بروز پیدا می کند.

علائم سندرم تونل کارپال

همانطور که به آن اشاره شد این بیماری در افرادی که از مچ دست های خود بیشتر از دیگران استفاده می نمایند، بیشتر بروز پیدا می کند. از طرفی از دلایل تشدید کننده سندرم تونل کارپال می توان به کیست ها، در رفتگی و شکستگی دست، تومورها، اختلال تیروئید، دیابت، بارداری، استئوفیت های مچ دست و حرکت بیش از اندازه مچ دست ها اشاره نمود. معمولا با شیوع بیماری سندرم تونل کارپال علائم و نشانه هایی نیز از همان ابتدای بیماری بروز پیدا می کنند که از شایع ترین آن ها می توان به سوزش کف دست، گز گز کردن و بی حسی انگشتان دست اشاره نمود.

علادم سندروم تونل کارپال

معمولا این علائم شب ها شدیدتر می شود. به همین دلیل می تواند خواب فرد را مختل نماید. زمانی که بیماری سندرم تونل کارپال شدیدتر شود، فرد در طول روز و هنگام جابجا نمودن اجسام مانند برس کشیدن موها، برداشتن کتاب و … نیز دچار درد و ناراحتی در ناحیه کف دست می شود. در برخی از مواقع ممکن است به دلیل بی حسی دست، جسم از دست فرد رها شود و یا اینکه به دلیل ضعف دست، فرد قادر به نگه داشتن اجسام نباشد.

انجام جراحی سندرم تونل کارپال

در صورتی که بیماری سندرم تونل کارپال در مراحل ابتدایی شروع بیماری تشخیص داده شود، نیازی به جراحی نیست. در این مرحله پزشک با تجویز مچ بندهای مخصوص و یا تزریق نمودن داروی کورتیکواستروئید در کانال کارپ تورم این ناحیه را کاهش داده و بهبود بیماری کمک می نماید.

اما در برخی از مواقع به دلیل پیشرفت بیماری روش های ذکر شده نتیجه بخش نمی باشند. در این صورت پزشک برای درمان بیماری از روش جراحی سندرم تونل کارپال استفاده می نماید. در این جراحی پزشک با پاره نمودن رباط عرضی مچ دست، از فشار در این ناحیه کم می کند. برای انجام این عمل برش کوچکی در ناحیه کف دست ایجاد می شود.

مراقبت های بعد از جراحی سندروم تونل کارپال

فراموش نکنید که در صورت عدم تخصص و مهارت پزشک مورد نظر، ممکن است پس از جراحی نه تنها فشار در ناحیه کف دست کاهش پیدا نکند، بلکه فشار و درد در این ناحیه زیاد شده و عوارض غیرقابل بازگشتی بروز پیدا کند. این جراحی معمولا تحت بی حسی موضعی انجام می گردد. پس از جراحی نیز به بیمار توصیه می شود تا مچ دست خود را بالاتر از سطح قلب نگه دارد. همچنین انگشتان دست خود را به طور مرتب و ملایم حرکت دهد. این کار از تورم دست پس از جراحی پیشگیری می نماید.

مراقبت های بعد از جراحی سندروم تونل کارپال

پس از انجام جراحی معمولا 10 تا 14 روز بعد بخیه های دست کشیده می شود. سپس بیمار باید برای انجام فیزیوتراپی اقدام نماید. تمرینات فیزیوتراپی می تواند به بهبود حرکات دست کمک نماید. همچنین در کاهش درد های احتمالی پس از جراحی نیز بسیار موثر است. این جراحی را نوعی عمل سرپایی می نامند. که فرد بیمار پس از جراحی نیازی به بستری شدن در بیمارستان ندارد و می تواند به خانه برود. اما توجه به توصیه های پزشک قبل و بعد از جراحی تاثیر بسیار زیادی در روند بهبودی دارد. به همین دلیل پیش از انجام جراحی حتما با پزشک در رابطه با مراقبت های پس از جراحی و روند دوران نقاهت پس از درمان صحبت نمایید. نکته دیگری که در رابطه با جراحی سندرم تونل کارپال باید بدانید، این است که استفاده نمودن از داروهای رقیق کننده خون و دخانیات پیش از جراحی نیز، می تواند موجب خونریزی و ایجاد لخته خون پس از عمل شود.

جراحی سندروم تونل کارپال

عوارض پس از جراحی سندرم تونل کارپال

این جراحی یک عمل راحت و سریع محسوب می شود. اما در صورتی که توسط پزشک غیرمتخصص و بی تجربه انجام شود، می تواند عوارض جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد. بنابراین انتخاب پزشک در بروز عوارض احتمالی پس از جراحی نقش بسیار پر رنگی دارد. همچنین برای پیشگیری از عوارضی نظیر خونریزی، تورم، عفونت و … بهتر است از استعمال دخانیات قبل و بعد از جراحی اجتناب شود. به طور کلی از عوارض پس از جراحی سندرم تونل کارپال می توان به موارد زیر اشاره نمود.

• هماتوم (خونریزی)
  • بی حسی دست
  • عدم زیبایی ظاهر پوست
  • ایجاد لخته خون
  • بروز عفونت
  • عوارض ناشی از داروهای بیهوشی و بی حسی
  • ایجاد اسکار
  • ملتهب شدن و تورم پوست
  • تاخیر در روند بهبودی زخم دست
  • متورم شدن دست به صورت غیر طبیعی
  • آسیب دیدگی رگ های خونی دست، عصب ها و یا تاندون های دست
  • ترومبوز وریدی عمقی
  • درد شدید و ادامه دار
  • آسیب دیدگی های عمقی مانند آسیب به اعصاب، عضلات، ریه، عروق خونی به صورت موقت و یا دائم
  • نیاز به انجام جراحی مجدد
  • حساسیت به بخیه و تزریقات

انتخاب بهترین جراح مغز و اعصاب میتواند در نتیجه نهایی این عمل بسیار تاثیر گذار باشد به همین دلیل در انتخاب پزشک خود دقت کنید. امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد و اطلاعات لازم را کسب کرده باشید. شما میتوانید سوالات و تجربیات خود را در زیر این پست قرار دهید.