دکتر اشکان خواجو / جراحی دیسک / جراحی دیسک گردن چگونه است؟

جراحی دیسک گردن

جراحی دیسک گردن چگونه است؟

گردن یکی دیگر از قسمت های بدن می باشد که وظیفه اصلی آن نگهداری سر روی بدن می باشد. این عضو از قسمت های متحرک بدن می باشد که به شدت تحت تاثیر فعالیت های روزانه قرار می گیرد. مشکلات متعدد و مختلفی ممکن است برای گردن ایجاد شود و سلامتی آن را تحت تاثیر قرار دهد که می توان به از آرتروز گردن، دیسک گردن و … اشاره کرد. یکی از شایع ترین مشکلاتی که گردن را تحت شعاع قرار می دهد، درد در این ناحیه می باشد. روش های مختلفی جهت رفع مشکلات و بیماری های گردن وجود دارد. جراحی یکی از روش های درمانی می باشد. در این مطلب قصد داریم به بررسی دیسک گردن، علائم و نشانه های آن، روش انجام جراحی دیسک گردن و باید ها و نباید های آن بپردازیم.

گردن درد

گردن درد به عنوان یکی از درد های اسکلتی به حساب می آید. این بیماری امروزه در بسیاری از افراد شیوع پیدا کرده است. گردن درد در بین بانوان رایج تر از اقایان است. درد گردن دلایل مختلفی دارد که شایع ترین علت آن دیسک گردن است.

دیسک گردن چیست؟

دیسک گردن یکی از بیماری های بسیار شایع در افراد می باشد که باعث می شود فرد مبتلا در ناحیه گردن درد شدیدی را احساس کند. به عبارت دیگر دیسک گردن هنگامی بروز می کند که اختلال و یا ناهنجاری در چند دیسک که بین مهره های گردن قرار گرفته اند، ایجاد شود. روش های مختلفی جهت درمان این بیماری وجود دارد که ادامه به آن اشاره میکنیم.

علائم و نشانه های دیسک گردن چیست؟

دیسک گردن مانند سایر بیماری ها نشانه ها و علائم منحصر به فردی دارد که می توان درد دست، درد گردن، وارد شدن فشار به ریشه های عصبی گردن، خواب رفتن آرنج، بی حس شدن دست ها و … را نام برد.

آناتومی گردن

تشخیص بیماری دیسک گردن

تشخیص این بیماری توسط بهترین متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات صورت می گیرد. برای تشخیص دقیق علت این بیماری، جراح انجام مواردی را تجویز می کند. این موارد عبارتند از:

• تست الکترومایوگرام EMG/NCS
  • سی تی اسکن
  • نخاع نگاری یا میلوگرام
  • تصویربرداری های رزونانس مغناطیسی یا MRI
  • تصاویر X-ray ساده یا دینامیک

درمان دیسک گردن

یک جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات خوب در ابتدا برای درمان این بیماری روش های درمانی غیر تهاجمی را انتخاب می کند، سپس در صورت جواب نگرفتن از این روش ها به سراغ روش های جراحی می رود.

از روش های غیرتهاجمی که متخصص ستون فقرات برای بیمار تجویز می کند می توان به فیزیوتراپی، دارو، کشش گردن و … اشاره کرد.

انجام ورزش و تمرینات مختلف جهت کاهش درد دیسک گردن :

همان طور که گفته شد دیسک گردن با درد در ناحیه گردن همراه می باشد. در درمان این نوع بیماری می توان با انجام حرکات ورزشی به تقویت ستون مهره کمک کرد. از حرکات ورزشی موثر در درمان این نوع بیماری می توان به موارد زیر اشاره کرد :

1. حرکات کششی گردن : انجام حرکات کششی در ناحیه گردن به تقویت ستون مهره، تحریک آن ها، افزایش انعطاف پذیری آن ها و … کمک می کند، در نتیجه باعث می شود تا ستون فقرات و گردن در برابر درد مقاومت بالاتری نشان دهند.
  2. حرکت دادن چانه به داخل : یکی دیگر از نرمش های موثر در درمان دیسک گردن، حرکت دادن چانه به داخل می باشد. برای انجام این نرمش تنها کافی است به پشت بخوابید و زانو های خود را خم کنید و پا های خود را روی زمین قرار دهید. سپس چانه خود را به طرف سینه حرکت دهید، به عبارت دیگر آن را به داخل هدایت کنید. برای انجام این کار بهتر است 10 بار در روز بسنده کنید.
  3. چرخاندن سر به دو طرف : چرخاندن سر به دو طرف از دیگر روش های موثر در درمان دیسک گردن می باشد که این کار را باید 5 بار در روز و هر بار به مدت 20 ثانیه تکرار کنید. برای انجام این نوع نرمش مانند حرکت دادن چانه به داخل به پشت دراز بکشید، زانو های خود را خم کنید و پا های خود را روی زمین بگذارید، سپس به آرامی چانه خود را به به طرف راست حرکت دهید. این حرکت را 5 بار و هر بار به مدت 20 ثانیه تکرار کنید، سپس همین حرکت را برای قسمت چپ انجام دهید. در حقیقت چانه خود را 5 بار به طرف چپ حرکت دهید.
  4. خم شدن به طرفین : خم شدن به طرفین و یا پهلو ها از دیگر روش هایی می باشد که به درمان دیسک گردن کمک می کند. این نرمش را می توان به صورت نشسته و خوابیده انجام داد. اگر در حالت نشسته هستید و قصد انجام این نرمش را دارید، باید گوش سمت راست خود را به شانه سمت راست نزدیک کنید. هنگامی که گوش خود را به شانه نزدیک کردید به مدت 20 ثانیه صبر کنید و سپس همین کار را برای سمت چپ انجام دهید.
  5. فشردن کتف ها : یکی از روش های موثر در درمان دیسک گردن فشار دادن کتف ها می باشد. این کار را باید به صورت نشسته انجام دهید، حال تنها کافی است شانه های خود را از پشت به هم نزدیک کنید. این کار را 10 الی 15 بار در روز انجام دهید و در هر دفعه 5 الی 7 ثانیه شانه ها را در این حالت نگه دارید.

جراحی دیسک گردن

اگر روش های غیر جراحی برای درمان دیسک گردم موثر نبود بیمار به ناچار باید تحت جراحی دیسک گردن قرار گیرد. عمل جراحی دیسک گردن دیسککتومی نام دارد. این عمل در ابتدا با در نظر گرفتن جای دیسک و سپس با ایجاد برش کوچک در آن قسمت (قسمت جلویی دیسککتومی قدامی و قسمت پشتی دیسککتومی خلفی نام دارد) تحت بیهوشی کامل انجام می شود.

در بعضی موارد می توان دیسک را با در نظر گرفتن وضعیت بیمار، از طریق برش کوچکتر و با استفاده از میکروسکوپ حذف کرد.

جراحی دیسک گردن از جلو

جراحی دیسک گردن از جلو، در قسمت جلوی گردن یا آنتریور صورت می گیرد. این روش هنگامی مورد استفاده قرار می گیرد که مشکل ایجاد شده بر ریشه ی عصبی گردن، فشار زیادی وارد کرده باشد.

جراحی دیسک گردن از جلو

جراحی دیسک گردن از پشت

این روش برای بیمارانی مورد استفاده قرار می گیرد که علاوه بر مشکلات دیسک گردن دچار تنگی کانال سرویکال شده اند.

جراحی دیسک گردن از پشت

جراحی همزمان یا 360 درجه

این روش در شرایط بسیار خاص و حساس مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش جراحی به صورت همزمان در قسمت پشتی و هم در قسمت جلویی گردن انجام می شود. این روش برای بیمارانی که به تنگی بسیار شدید دیسک گردن مبتلا هستند توصیه می شود.

خطرات و عوارض جراحی دیسک گردن

جراحی دیسک گردن مانند سایر جراحی ها بسیار حساس است و خطرات زیادی را به دنبال دارد، از مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• آسیب به نخاع و اعصاب
  • درد مزمن گردن
  • واکنش به بیهوشی
  • خون ریزی بیش از حد
  • افزایش طول دوره درمان در بیمار
  • باقی ماندن جای زخم بعد از عمل
  • سرگیجه و اختلال در تعادل
  • به وجود آمدن مشکلات حرکتی یا حسی
  • تغییرات در صوت به صورت موقتی
  • صدمه به عروق، عضلات و عصب ها

مراقبت های بعد از جراحی دیسک گردن

برای بهبودی هرچه سریع تر بیمار بعد از انجام جراحی دیسک گردن رعایت کردن نکات زیر بسیار اهمیت دارد.

توصیه های عمومی پس از جراحی دیسک گردن

بیمار باید به خوبی مراقب خود باشد و از انجام فعالیت های بیش از حد سنگین بپرهیزد تا دوران بهبودی بعد از جراحی سریع تر و آسان تر طی شود. برقراری تعادل بین دوران استراحت و عدم فعالیت و شروع دوباره فعالیت بسیار اهمیت دارد.

دراز کشیدن

با توجه به توصیه پزشک بیمار باید بعد از جراحی به خوبی از گردن خود مراقبت کند به همین دلیل استراحت کردن و دراز کشیدن بسیار اهمیت دارد. بیمار باید زمان استراحت خود را با دراز کشیدن بگذراند در این حالت بهتر است از 1 الی 2 بالشت در زیر سر استفاده کند.

بیمار می تواند در رختخواب به راحتی حرکت کند و به پهلو بچرخد اما باید توجه داشت که در حین این چرخش میزان فشاری که به گردن وارد می شود به حداقل برسد. برای اینکه بتوان راحت تر از تخت بلند شد بهتر است فرد به پهلو بخوابد و یک پای خود را از تخت آویزان کند و سپس دست های خود را به سمت بالا ببرد. بهتر است قبل از بلند شدن کامل کمی فرد بر روی تخت بنشیند.

نشستن

بعد از انجام جراحی دیسک گردن بهتر است بیمار به صورت صاف روی صندلی بنشیند. تا در این حالت از گردن خود مراقبت کند. همچنین باید توجه داشت که تا مدتی پس از انجام جراحی دیسک گردن بیمار نباید برای مدت طولانی در حالت نشسته یا ایستاده قرار بگیرد؛ زیرا این کار باعث سفت شدن گردن و تغییر حالت بدن می شود. از دیگر نکاتی که هنگام نشستن باید به آن توجه کرد این است که بیمار حتما باید از نشستن بر روی صندلی بسیار نرم خودداری کند زیرا در این حالت بدن فرم جمع به خود می گیرد و چانه به قفسه سینه نزدیک می شود که در این حالت بر روی گردن فشار زیادی قرار می گیرد.

راه رفتن

تا چند روز پس از انجام جراحی تکان دادن گردن با درد بسیاری همراه است به همین خاطر باید بیمار تا چند روز از ایستادن طولانی مدت و راه رفتن خودداری کند تا فشار کمتری به گردن وارد شود.

رعایت بهداشت فردی

در روز های اول جراحی دوش گرفتن به خصوص شستن سر بسیار به بیمار توصیه می شود اما باید مراقب بود که فشار زیادی به گردن وارد نشود.

کنترل درد

پس از انجام جراحی دیسک گردن احتمال بروز درد در آن ناحیه وجود دارد. برای کاهش و کنترل این درد می توان با مشورت پزشک، مسکن مناسب مصرف کرد.

رانندگی کردن

بیمار باید پس از جراحی به مدت حداقل 2 ماه از رانندگی کردن بپرهیزد.

عواملی که بر زمان بهبودی تاثیر می گذارد

عوامل بسیاری وجود دارد که بر زمان بهبودی تاثیر می گذارد، از جمله:

• سن بیمار
  • سلامتی بیمار
  • سبک زندگی بیمار

انتخاب بهترین جراح ستون فقرات در نتیجه جراحی بسیار موثر است پس از قبل از هر کاری به خوبی تحقیق کنید. امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. شما میتوانید سوالات و تجربیات خود را در زیر این مطلب به اشتراک بگذارید.