دکتر اشکان خواجو / ستون فقرات / جراحی توراکوسکوپی

جراحی توراکوسکوپی ستون فقرات

جراحی توراکوسکوپی

در ادامه به یکی انواع جراحی های درمانی یعنی جراحی توراکوسکوپی اشاره خواهیم کرد. این جراحی برای تشخیص انواع بیماری ها و نیز مشکلاتی که در بخش ریه و قفسه سینه افراد رخ داده است، انجام می شود. همچنین توراکوسکوپی به منظور ترمیم و اصلاح اختلالات مربوط در ناحیه توراسیک ستون فقرات انجام می شود. جراحی توراکوسکوپی علیرغم این که از ثمر بخش ترین روش های درمانی است، اما در صورتی که از سوی غیر متخصصین و متخصصین بدون تجربه انجام می شود با عارضه های خطرناک همراه خواهد بود. به همین دلیل توصیه می کنیم در انتخاب جراح تان نهایت دقت را داشته باشید. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

جراحی توراکوسکوپی چیست؟

در عمل توراکوسکوپی یک لوله نازک از مجرای برشی که در ناحیه قفسه سینه ایجاد شده است وارد بدن می شود. با انجام این تکنیک امکان انجام جراحی های محدود در بخش قفسه سینه و مهره های پشتی فراهم می شود. با توجه به این که در نزدیکی مهره های سینه اجزای مهمی مثل قلب و ریه قرار دارد این جراحی باید با دقت بیشتری انجام شود. تا ریه، قلب و نخاع آسیب نبیند.

جراحی توراکوسکوپی ستون فقرات

دلایل جراحی توراکوسکوپی ستون فقرات چیست؟

عمده دلایلی که سبب می شود انجام جراحی توراکوسکوپی ضروری گردد موارد زیر هستند:

هر یک از این بیماری ها و مشکلات دارای علائمی هستند. اگر درد و سایر علائم بیش از 3 روز طول کشید حتما به بهترین جراح مغز و اعصاب مراجعه کنید.

تشخیص اختلالات ناحیه توراسیک

اگر به درد هایی در ناحیه پشت و مهره های توراسیک مبتلا هستید باید با مراجعه به پزشک و انجام روش های مختلفی که در زیر اشاره میکنیم به تشخیص به موقع بیماری بپردازید:

• پرتونگاری قفسه سینه
  • ام آر آی از مهره های توراسیک
  • سی تی اسکن

عارضه ها و خطرات ناشی از توراکوسکوپی

به طور کلی این روش جراحی از امن ترین و بهترین روش های جراحی است که برای مبتلایان به برخی از انواع بیماری ها در ناحیه قفسه سینه انجام می شود. اما در مواردی ممکن است که خطرات و عارضه هایی برای افراد در پی داشته باشد. از جمله این عوارض:

• خونریزی شدید: در شرایطی که خونریزی شدید اتفاق بیفتد روند جراحی به شکل دیگری تغییر می کند. بدین نحو که میزان برش ها افزایش می یابد و قفسه سینه به طور کلی باز می شود.
  • افزایش مدت زمان جراحی
  • آسیب به به عصب های دیگر در سایر بخش های قفسه سینه
  • در مواردی شاهد هستیم که بعد از بیرون آوردن لوله از داخل قفسه سینه، ریه افراد روی هم قرار می گیرند. در این موارد مهم ترین کاری که در جهت پیشگیری از عارضه های خطرناک تر انجام می شود، این است که لوله را به محل اصلی خود برمی گردانند. بازگشت لوله و قرار گیری آن در ریه تا زمانی ادامه پیدا می کند که ریه به حالت طبیعی باز گردد. یعنی بدون قرار دادن لوله بتواند از هم فاصله داشته باشد.
  • ذات الریه یا بروز عفونت در ناحیه ریه
  • تب و لرز
  • حالت تهوع و استفراغ
  • ترشح ماده سفید و بدبو از محل زخم

به همین دلیل به بیماران توصیه می شود که بعد از جراحی در صورتی که علائمی همچون خونریزی و یا دردهای غیر عادی را تجربه کردید در اولین فرصت جراح تان را در جریان بگذارید. زیرا در صورتی که مشکلی رخ داده باشد آگاهی سریع متخصصین باعث می شود که آن ها سریعاً روند تشخیص و درمان را آغاز کنند و از بروز مشکلات جدی تر پیشگیری به عمل آید.

جراحی توراکوسکوپی

اقدامات ضروری پیش از عمل توراکوسکوپی

مهم ترین کارهایی که باید به عنوان آمادگی های قبل از جراحی توراکوسکوپی انجام دهید موارد زیر هستند:

• انجام آزمایشات عمومی: انجام آزمایش خون، آزمایش ادرار، تصویربرداری از نواحی داخلی قفسه سینه، نوار قلب
  • به مدت 8 ساعت قبل از جراحی توراکوسکوپی از خوردن و آشامیدن پرهیز کنید.
  • حتما یک نفر همراه تان باشد تا روند پذیرش را انجام دهد و بعد از انجام جراحی شما را همراهی کند.

آیا بعد از جراحی توراکوسکوپی بستری شدن ضروری است؟

بله. افرادی که تحت این عمل قرار می گیرند باید مدت زمانی را تحت نظر متخصصین و پزشکان باشند. مدت زمان بستری شدن در افراد مختلف، متغیر است. به همین دلیل بین 1 الی 5 روز مدت زمان بستری برای افراد تجویز خواهد شد. بنابراین توصیه می کنیم در این مدت نهایت همکاری را با متخصصین داشته باشید تا مراقبت های بعد از جراحی به درستی انجام شود.

مراقبت های ضروری بعد از جراح توراکوسکوپی

عمده اقداماتی که با هدف کاهش عوارض ناشی از جراحی توراکوسکوپی و افزایش سرعت روند بهبودی انجام می شود به شرح زیر است:

• طبیعی است که بعد از جراحی دردهای مختصری را در محل جراحی شده تجربه کنید. به همین دلیل متخصصین انواع مسکن های مجاز را برای شما تجویز خواهند کرد. به همین دلیل توصیه می کنیم در فواصل زمانی مشخص از داروهای تجویز شده استفاده کنید.
  • داروهایی جهت پیشگیری از بروز عفونت برای شما تجویز خواهد شد که استفاده از آن ها بسیار ضروری است.
  • در صورتی که هنگام سرفه کردن دردهایی را در بخش قفسه سینه تجربه می کنید، می توانید برای کاهش درد، بالشی را روی قفسه سینه بگذارید تا قدری از درد بکاهد.
  • تنفس عمیق می تواند از بروز عفونت ریه پیشگیری کند. به همین دلیل توصیه می شود که از دستگاه های مخصوص برای تنفسی عمیق استفاده کنید.
  • پانسمان محل جراحی شده در فواصل زمانی کوتاهی باید تعویض گردد. سعی کنید اصول بهداشتی را در روند تعویض پانسمان رعایت کنید تا در محل جراحی عفونت ایجاد نشود.
  • تا اتمام روند بهبودی رانندگی کردن ممنوع است.
  • تا زمانی که به طور کامل بهبودی برایتان حاصل نشده است هرگز اشیاء سنگین را بلند و جابجا نکنید.
  • کشیدن بخیه ها باید در زمان مقرر نزد بهترین متخصصین انجام شود. به همین دلیل در تاریخی که برای شما معین شده است به پزشک خود جهت برداشتن آن ها مراجعه کنید.
  • بعد از گذشت یک هفته می توانید به فعالیت های کم فشار و معمولی بازگردید و فعالیت های شغلی خود را از سر بگیرید.
  • در روزهای ابتدایی بعد از جراحی بهتر است که استحمام نکنید تا به بهبودی اولیه ای دست یابید.

خاتمه

در بخش های مختلف اطلاعاتی را در خصوص توراکوسکوپی در اختیارتان قرار دادیم. برخی از افراد زمانی که این جراحی از سوی متخصصین برایشان تجویز می شود دچار ترس و اضطراب می شوند. در صورتی که روند این جراحی بدون درد است و روشی کم تهاجمی محسوب می شود. به همین دلیل نیازی به ترس نیست.