دکتر اشکان خواجو / ستون فقرات / انواع بیماری های ستون فقرات

انواع بیماری های ستون فقرات

یکی از پیچیده ترین و اصلی ترین قسمت های بدن انسان ، ستون فقرات می باشد که شامل یک پایه ی استخوانی است که دیگر اجزای اسکلت بدن فرد به آن متصل می شود. بیماری ها و آسیب های مختلفی می تواند این قسمت از بدن را درگیر کند. در این مطلب قصد داریم شما را با انواع بیماری های ستون فقرات آشنا کنیم.

ستون فقرات از چند قسمت متحرک تشکیل شده است که از مهم ترین آن ها می توان به بخش کمر، بخش پشت و بخش گردن اشاره کرد. هر کدام از این بخش ها، از مهره های متفاوتی تشکیل شده اند که که بین آن ها ماده ای ژلاتینی وجود دارد تا حرکت برای آن ها راحت تر شود، به این ماده، دیسک گفته می شود. از دیگر قسمت های ستون فقرات می توان به رشته های عصبی انتهای ستون فقرات، بدنه ی اصلی مهره ها، نخاع و … اشاره کرد.

معرفی انواع بیماری های ستون فقرات

در قسمت قبل شما را با بخش های مختلف ستون فقرات آشنا کردیم که هر کدام از آن ها می تواند دچار بیماری و آسیب شود. در این قسمت شما را با انواع بیماری های ستون فقرات آشنا می کنیم.

انواع بیماری ستون فقرات

درد قسمت پایین کمر

یکی از رایج ترین انواع بیماری های ستون فقرات، درد پایین کمر می باشد که بسیاری از افراد با آن روبرو هستند. این بیماری بیشتر در بزرگسالان دیده می شود. این مشکل با داشتن درد در هر قسمتی از بالای پا  تا زیر دنده خود را نشان می دهد. از مهم ترین دلایل ایجاد این بیماری و آسیب می توان به پوکی استخوان، آسیب دیدگی و کشیدگی زیاد، بلند کردن اجسام سنگین و فشار وارد کردن به آن، بالا رفتن سن، بیماری های التهابی و … اشاره کرد. هر کدام از این موارد می تواند منجر به ایجاد درد پایین کمر شود. در بین انواع بیماری های ستون فقرات این مورد بسیار شایع است.

بیرون زدگی دیسک گردن و کمر

یکی دیگر از انواع بیماری های ستون فقرات، بیرون زدگی دیسک گردن و کمر نام دارد. این بیماری زمانی رخ می دهد که بافت دیسک و ژلاتینی بین مهره ها خشک شود و یا به به طور کامل از بین برود. در این صورت بیرون زدگی دیسک گردن و کمر مشاهده می شود. دلایلی مانند فشار های فیزیکی زیاد، سیگار کشیدن زیاد، بالا رفتن سن، ضربه خوردن به ستون فقرات و … می تواند منجر به ایجاد این آسیب در ستون فقرات شود. زمانی که افراد با این آسیب روبرو می شوند، درد را در قسمت گردن و کمر احساس می کنند و این درد به دست ها و پا ها نیز انتقال پیدا می کند. این آسیب نیز در بین انواع بیماری های ستون فقرات بسیار شایع می باشد.

سر خوردگی مهره های ستون فقرات

سرخوردگی مهره های ستون فقرات یکی دیگر از انواع بیماری های ستون فقرات به شمار می رود که به معنای ناپایداری و ثبات نداشتن مهر های در کنار هم می باشد. افرادی که این با این مشکل مواجه اند در زمان راه رفتن و ایستادن درد هایی را در پا و کمر خود احساس می کنند.

عفونت های ستون فقرات

یکی دیگر از انواع بیماری های ستون فقرات، ایجاد عفونت در آن می باشد. افرادی که از مشکل ضعف ایمنی رنج می برند، بیشتر با این مشکل روبرو می شوند. البته این مشکل بعد از انجام جراحی روی ستون فقرات نیز می تواند مشاهده شود. مهم ترین علامت این مشکل، درد پیشرونده می باشد که در کنار آن می توان تب مالت، عفونت های چرکی و … نیز مشاهده شود.

انواع مشکلات ستون فقرات

تنگی کانال نخاع

تنگی کانال نخاع یکی از انواع بیماری های ستون فقرات نام دارد که برخی از افراد با آن روبرو هستند. اگر حجم رباط ها افزایش یابد و یا زائده ی استخوانی غیر نرمال در قسمت نخاع رشد کند، کانال نخاع تنگ می شود و مشکلات مختلفی برای افراد به وجود می آید. از مهم ترین نشانه های این مشکل می توان به ایجاد ضعف در پا ها، احساس گزگز در دست، نیاز به استراحت مداوم در پیاده روی و …. اشاره کرد. اگر بتوانید این مشکل را به سرعت و در مراحل ابتدایی تشخیص دهید، می توانید آن را با تزریق های ستون فقرات، فیزیوتراپی و … درمان کنید در غیر این صورت باید حتما جراحی باز صورت بگیرد.

تومور مهره ی ستون فقرات و تومور نخاع

ایجاد تومور در قسمت ستون فقرات فرد یکی از انواع بیماری های ستون فقرات نام دارد که مشکلات مختلفی را برای افراد به وجود می آورد. تومور می تواند بدخیم و یا خوش خیم باشد که در صورت خوش خیم بودن می توان با عمل جراحی آن را درمان کرد. این تومور ها می توانند در قسمت مهره های ستون فقرات یا در قسمت نخاع آن به وجود آیند.  تومور را می توان به عنوان سخت ترین بیماری در بین انواع بیماری های ستون فقرات به حساب آورد.

مهم ترین نشانه ی آن داشتن درد در قسمت کمر و زیاد شدن آن به مرور زمان می باشد که این درد در شب بسیار بیشتر خواهد شد و بسیار آزاردهنده است. از دیگر نشانه های آن می توان به مشکل در راه رفتن، ایجاد ضعف در پا و دست، بی اختیاری ادرار و مدفوع و … اشاره کرد.

سیاتیک

یکی از انواع بیماری های ستون فقرات، سیاتیک نام دارد که با نشانه هایی مثل گزگز کردن دست و پا، داشتن درد، بی حسی و … خود را نشان می دهد. این مشکل می تواند به دلیل وجود دیگر انواع بیماری های ستون فقرات ایجاد شود.  به طور مثال مشکلاتی مانند تنگی کانال نخاعی، تحت فشار قرار گرفتن کمر، فتق دیسکی و …. می تواند منجر به ایجاد این بیماری در افراد مختلف شود. بیماری های التهابی مربوط به مفصل ها نیز می تواند منجر به ایجاد سیاتیک در افراد شود.

آرتریت ستون فقرات، گودی کمر، قوز، انحراف ستون فقرات، میلوپاتی، دیسک کمر، ضربه های ستون فقرات، بیماری های روماتیسمی و …. از دیگر انواع بیماری های ستون فقرات هستند که می توانند باعث بروز مشکل در افراد شوند.

در صورت مشاهده هر یک از علائم کمر درد و گردن درد فورا به بهترین جراح ستون فقرات مراجعه کنید تا علت بررسی شود.

امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد و اطلاعات لازم را کسب کرده باشید.